Nuffnang Ads

Monday 9 July 2012

AYAM MASAK MERAH

Hari minggu yg lepas tak kuar p mana-mana pun.. laki aku keja dia bawak keta.. so, aku ngan anak-anak lepak umah jew..
Mood rajin masak sudah  mariii... tapi mood mengemas padam!! hahaha
So, aku plan nak masak ayam masak merah.. resepi simple jer.. main campak2 ja.. hahaha
Asalkan nampak rope cam ayam masak merah udah lerr :p

Bahan-bahan
Cabai kering
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Serai
Buah tomato
(ni semua bahan di atas untuk blend)
Ayam (op kos la ader kan)
Minyak masak
Santan (pati)
Sos cili & sos tomato
Garam & gula

goreng ayam dulu separuh masak

haaa.. ni rupe ayam separuh masak.. jgn masak betul2 cam ayam goreng nnt jd keras..

lepas tu tomeh bahan yg dah blend td smpai garing biar bahan betoi2 masak kalau x betoi2 masak nanti sakit pequt pulak :p

dah garing boh la pati santan td, pastu boh jgk sos cili, sos tomato, garam & gula.. rasa ikut lidah masing2 la naa.. lepas tu leh trus masukkan ayam yg goreng separuh masak td.. kepekatan kuah ikut selera masing2.. biarkan atas api dalam 10 minit utk pastikan ayam btoi2 masak (sebab td kan goreng separuh masak ja)

tadaaaaa..... dah siap ayam masak merah.. jom makan.. 

Laki aku kata ok.. ada rasa cam ayam masak merah :p
Tapi aku tetap x puas hati sebab rasa x sedap cam mak aku ngan mak mentua aku masak..
Depa masak sedap wooo... leh tambah berkali kali.. trus la badan haku bagai di pam pam hahahha
Selamat mencuba resepi yg tak seberapa dari ku ini.. adiosss.........


No comments:

Post a Comment